Tankar inför julen.

Mindre än tre veckor till jul och det regnar, regnar och åter regnar. Jag vill inte ha minus 20 grader men åtminstone några minus grader och lite snö så att det lyser upp lite grann. Jag har insett att jag måste ta klimathotet på allvar och dra mitt strå till stacken. Det var en test i Aftonbladet för några veckor sedan där man skulle svara på om man var en miljöbov eller inte. Jag fick typ sämst tänkbara resultat, jag är en miljöbov. Jag kör bil till jobbet, jag har över 20 grader inne, jag använder inte låg energilampor etc. Jag skall försöka att ändra på något i alla fall. Jag vill inte att Sverige skall bli ett land utan vinter.

Jag tycker ganska lite om julen, den skapar mest bara stress. Jag önskar att julklappar inte existerade, jag får ångest över att tänka på när vi skall ut och inhandla dessa julklappar. Inte för att jag ogillar att ge bort saker till personer som jag tycker om, jag skulle hellre ge bort en present när som helst under året då jag tex. hittar något som jag tycker passar just den personen. Nu känns det som att man måste hitta något bara för att det är jul och inte för att man tänker just på den personen när man ser en speciell sak. Nåja, jag kommer som vanligt att ge mig ut i sista sekunden och inhandla alla dessa klappar och som vanligt intalar jag mig att jag gör det för barnens skull...

Jag och min man har inte bestämt oss för var vi skall fira julafton. Vi vill båda att det skall vara en dag då man tar det lugnt och njuter av att vara med familj, släkt eller vänner och inte att det skall vara stressigt och bara handla om en massa förberedelser av julmat. Ingen av oss är speciellt förtjust i julmat och tycker att det ofta handlar om mat, mat, mat och att det skall lagas mat flera dagar i förväg. Jag skulle kunna äta tacos på julafton eller varför inte en god kebabrulle så att ingen behöver ägna sig åt matlagning den dagen. Tänk om min traditionella mamma skulle läsa detta, då skulle hon tycka att jag är helt från vettet. Hon är en riktig 40-talist med allt vad det innebär. Jag kan återkomma till detta och förklara mer vid ett annat tillfälle. En julafton firade jag och maken på tumanhand och det var så lugnt och skönt (vi åt inte tacos). När vi blir pensionärer skall jag fira jul utomlands och då har jag slutat handla julklappar, utom till barnbarnen förståss....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback