Socialtjänsten som inte gör något.

Torsdag, Snart är det helg.
Jag tycker att torsdag är den bästa dagen på hela veckan, man får längta efter att det snart är två dagar ledigt och fortfarande har inte helgen börjat så man har den liksom kvar fastän det känns som den redan börjat.

Dagens tema: Socialtjänsten som inte gör något.

Idag har jag varit på en föreläsning om "barn som bevittnat våld".  Bland åhörarna fanns personal från barnomsorg, skola och socialtjänst. Föreläsarna var bla. från Rädda Barnen och kvinnojouren. Temat för dagen var barn som bevittnat våld och sammanfattningsvis handlar det om att göra personal inom dessa områden medvetna om att barn som lever i familjer där våld förekommer far mycket illa och att man inte får glömma bort barnen vilket ofta tyvärr ofta görs till bekostnad av de vuxna.

När det var fritt fram för frågor och diskussion  kom än en gång en kommentar som vi ofta hör "socialtjänsten gör ju inget". Jag blir så trött på att alltid få höra det, tänk om någon i stället kunde berätta att vi faktiskt gör något också. Ok visst är det så att socialtjänsten ofta gör för lite eller gör fel saker men det finns gånger som vi gör bra saker men de lyfts aldrig fram varken i media eller på liknande föreläsningar som den idag. Det känns orättvist att få höra en sådan kommentar när jag vet att många inom socialtjänstkåren sliter arselet av sig vareviga dag. Jag önskar att Janne Josefsson kunde kliva fram och göra ett reportage om "Pelles liv räddades av socialtjänsten i x kommun. Tack vare att socialtjänsten ingrep har Pelle fått det bra".

Dagens tränings och kostdos.

Steg upp klockan 06.00. Intog en portion havregrynsgröt och två kokta äggvitor innan jag åkte till gymmet. Styrketräning, rygg och biceps. Körde ganska hårt och bicepsmuskeln skakade när jag var klar, det är en härlig känsla. Efter träning, en proteindrink och en banan.

Jag har köpt Fredrik Pauluns nya receptbok som han skrivit tillsammans med sin hustru, den heter Paulúns GI-mat. Jag kan verkligen rekommendera den till er som vill ha tips på enkla, goda och nyttiga recept. Jag bryr mig inte så mycket om, om det är GI mat eller inte, för mig handlar det mer om att jag vill äta bra mat. Idag lagade jag och min man en pasta måltid som förutom fiberpasta innehöll sockerärtor, lök, paprika, vitlök, broccoli och rökt skinka. Vi wokade alla grönsaker och hade sedan i pasta och skinka. Mycket enkelt, gott och dessutom bra mat. Som alltid när man lagar mat från någon annans recept måste man ibland modifiera lite själv. Vi tyckte att det blev lite smaklöst och använde därför sweet chili sås som är ok i måttliga mängder.

Efter maten åt  jag den nya kexchockladen med mörkchocklad med min dotter. Jag gillade den mer än vad hon gjorde. Hon föredrar nog ljuschocklad.

See you guys. With love from MK.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback