Tatueringar

Dagens tema: Tatueringar. 


När jag träffade min man i mars 1998 hade han två tatueringar, en på vardera arm. Vid denna tidpunkt tyckte jag inte att tatueringar var tilltalande och hade inte en tanke på att skaffa en egen. Det tog dock inte många månader efter det att vi träffats innan jag ändrade uppfattning.


 

Drygt två år senare i oktober år 2000 gjorde jag min första tatuering, en tribal i ryggslutet. Jag gjorde den hos en tatuerare i Uppsala. Innan jag gjorde den var jag grymt nervös för att det skulle göra ont. Jag svimmade typ två minuter efter att han påbörjat tatueringen. Jag vaknade dock snabbt till liv igen och han kunde fortsätta. Jag minns att han sa till mig ”Om du bara kommer ihåg att andas så kommer det här att gå bra”. Jag fortsatte och andas och efter två timmar var den klar.


 

Innan jag gjorde tatueringen sa min man till mig att tatueringar är beroendeframkallande, har man gjort en vill man ha fler. Det har han rätt i. I juni 2001 gjorde jag min andra tatuering, en tribal på vänster arm. Den gjorde jag hos Red Dragon i Umeå. Det gjorde inte ett dugg ont att göra den på armen i jämförelse med den i ryggslutet.


 

När jag gjorde mina tatueringar ville jag inte att de skulle vara någon färg (kulör) i dem, därför gjorde jag dem svarta. Men som med allting annat så följer även tatueringar ett mode. Nu är det inte svarta tribals som gäller längre och tatueringar med färg har kommit tillbaka. Jag är sedan länge tillbaka inte nöjd med min tatuering i ryggslutet. Jag har bestämt mig för att bygga ut den på bredden och nedåt och jag kommer att använda färger i mitt nya motiv. Jag vill påbörja detta projekt snart men har bestämt mig för att vänta till min man är klar med sitt projekt som han påbörjat…


 

…det är en ”trekvarts sleeve” i japanskt tema. Japansk tatueringskonst är en egen och karaktäristisk stil inom tatuering. Motiven är typiskt japanska såsom drakar, karpfiskar, lotusblommor, pioner, cherryblossoms, tigrar, geishor och japanska krigare. Allt detta sammanvävs till en stor tatuering såkallad ”bodysuit”.


 

Hans tatuering är under uppbyggnad och består av en koi (karpfisk) på överarmen, en lotusblomma på armbågen, cherryblossoms i en virvel från insidan av överarmen runt armen ned till handleden. Detta sammanvävs med hjälp av vatten. Detta vatten är det som sätter den karaktäristiska prägeln på en japansk tatuering och kallas kort och gott för japanskt vatten.



Tatuering år 2000
          Tatuering år 2001

  137895-11 137895-7 137895-6 Koi

Dagens shopping och kostdos. 

I dag är det lördag och det innebär slappar dag. Vi har varit i stan och handlat varsin vinterjacka. Jag fick köpa en sneakmodell av märket Everest medan min man fick köpa en lyx modell, PEAK PERFORMANCE. Ok, det var han värd eftersom att han är världens bästa make och för att han aldrig gör av med några pengar, förutom på sin tatuering då. Vi åt lunch på Nancys. Ett ställe som jag rekommenderar om man gillar sallad, mackor, wraps etc. De har god mat och trevlig personal som är serviceminded.


 

I´ll be back./mk


 Dagens tanke: 
Försök att vara närvarande i den situation du befinner dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback