Jul ooch nyår 2006

alva med läppstift

Dottern hittade farmors handväska med läppstift i....

Vi åkte bil upp till Norrland fredagen innan julafton. Dottern var så otroligt duktig, satt i sin stol och gnällde ingenting. Eftersom maken hade arbetat under natten  (vi åkte samma morgon som han gick av sitt skift) fick jag köra många av de 85 mil som vi har till Byske, vilket jag inte tycker om allra helst inte nu när det är så mörkt att man inte ser ett dugg. Julafton firade vi med makens mor och syskon + mina päron. Mycket trevligt att både få vara tillsammans med farmor, mormor och morfar. Vi hade en bra julafton med mycket god mat och trevligt sällskap. Dottern fick hur mycket julklappar som helst, men hon var livrädd för tomten. Hon satt i sin pappas knä hela tiden och skakade, fast hon sa efter att tomten gått att han var snäll.

jultomten

jag och mamma

Jag och min underbara mamma på julafton. Jag är nykter trots att det inte ser ut så. För er som ej sett mig i min nya frisyr, take a look...nu börjar dock håret bli lite långt för tuppkam och jag kan lägga ned håret igen om jag vill.

Vi åkte till Vuollerim på juldagen och stannade där ett par dagar. Där finns det snö vilket var roligt allra helst för dottern som fick åka bob och spark. En tradition i byn Vuollerim är juldagsdans. När jag bodde där hemma var juldansen en av årets höjdpunkt, inte för att jag på något sätt är intresserad av att dansa styrdans men det var fest. Senast jag var på juldansen var år 2000. I år ville maken att vi skulle gå dit bara för att han skulle få se vad det är. Vi la ned planerna när ingen av de vi känner skulle gå dit. När jag stod och gjorde mig klar för att lägga mig ringde en gammal barndomsvän och ville ha med mig dit. Jag slängde på mig skorna och hängde med. Fiasko. Jag var för nykter för den tillställningen, kändes mest pinsamt. En massa fulla och odrägliga ungdomar som tror att de är hur tuffa som helst, ja jag vet att jag var likadan själv i den åldern. Det fanns även ett gäng med fulla och odrägliga 50- taggare som var ännu mer pinsamma än ungdomarna. Nåja, jag träffade i alla fall några gammal barndomsvänner som jag inte pratat med på flera år vilket var trevligt.

Under Vuollerim besöket hann vi även med en sväng på skoter med min kusin och hans sambo. Efter Vuollerim bar det av till Byske igen och där hade vi en pokerkväll med makens syskon med respektive, som blev mindre lyckad för mk och maken. Vi spelade bort alla våra julklappspengar, men kul hade vi. Förutom att mk drack lite för mycket rödvin, hon som inte skulle spela poker och dricka alkoholhaltiga drycker samtidigt...Än en gång blir jag påmind om att "aldrig säga aldrig"

Nyårsafton firade vi tillsammans med två av mina bröder med familjer i Sävast där en utav dem bor. Vi hade det mycket trevligt men trevligast med den kvällen var att mina syskonbarn M, P och F var med. 

nyår

Jag älskar er, tjejer. Maken är med på ett hörn ser ut att vara ja, välj själva...
 
alva och nils

Dottern med sin jämnåriga kusin, som hon tycker så mycket om.

Vi åkte hem dagen efter nyårsafton och visst är det skönt att komma hem men samtidigt tråkigt att ledigheten går så fort. Det är alltid tråkigt att lämna våra nära och kära som bor uppe i norr. Varje gång vi varit "hem" hamnar jag i en liten svacka och funderar varför vi egentligen bor här när alla anhöriga bor där.  Funderar på om det är värt att bo så långt i från dem... funderingarna brukar hur som helst sluta med att svaret blir, ja det är värt det. Hade det inte varit det så hade vi väl flyttat upp. Hur det än är så saknar jag mamma, pappa, syskon, syskonbarn, svärmor, makens syskon, sambon på Ytterstfors, så mycket mellan gångerna vi ses. Jag älskar er allihop.

Operation vikt nedgång går enligt planerna. Jag håller mig till planeringen med kost och träning. I dag har jag varit på ett spinningpass. Det är så skönt att då och då verkligen få ta ut sig till max med svetten rinnande över hela kroppen. Jag brukar köra ett sådant pass lite då och då som variation till min andra träning. Det blev dock ingen morgon promenad i morse pga. att det blåste stormvindar och jag kände att det inte skulle bli särskilt skönt att ge sig ut 05.30 i det vädret så jag somnade om och sov gott en timme till.

Take care/mk

Dagens tanke:
Försök att göra någon glad vare dag om det så bara är dig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback