mkfitness är tillbaka.

Nu är mk tillbaka i bloggsfären efter tre veckors veckors frånvaro.

Dessutom är mkfitness också tillbaka efter en fem veckors frånvaro.

Dessa fem veckor innebar 5 kilo plus på vågen, svarta lungor och ökad fettprocent. Jag har alltså inte tränat ett dugg under jul och nyår, jag har ätit fruktansvärt mycket mat och godis och jag har rökt på tok för mycket cigaretter. Ja, ni läste rätt, självaste mkfitness. Ni som känner mig vet att jag brukar röka under semester eller när det är fest, så det är inget ovanligt. Jag har heller aldrig haft svårt för att sluta med mitt semesterrökande trots att semestern ibland är fyra veckor och att jag röker flera cigaretter per dag. När jag kommer tillbaka hem till vardagen röker jag inte och jag är mycket glad över att kunna göra så. Jag vill inte fastna i beroendeträsket, det passar liksom inte med min annars så hälsosamma livsstil, fast det gör det ju inte med att röka överhuvudtaget men som jag brukar säga "även solen har fläckar". Min teori till att jag röker under semester och fest är att jag också behöver vara lite onyttig och busig ibland. Så cigaretterna oroar jag mig inte så mycket för egentligen, men det som är värre är att jag kan lägga på mig så många kilo på så kort tid. 

Så i tisdags den 2 januari började operation viktnedgång. Detta innebär för mk:
Inga cigaretter, gäller vardag som helg.
Inget godis, kakor eller annat sött och onyttigt under veckorna.
Ingen läsk, gäller vardag som helg.
Ingen mjölk i kaffet, förutom en dag under helgen.
Inget vittbröd.
Mycket kyckling och fisk.
Ingen grädde i maten, under veckodagarna.
Sist men inte minst, utan störst och mest:
TRÄNING.

Morgonpromenader.
Jag har återupptagit mina morgonpromenader. Jag promenerar en timme innan frukost, hur skönt som helst. Det låter säkert galet för många, men om ni provar så lovar jag att ni kommer tycka att det är skönt. Det har flera fördelar, för det första ökar fettförbränningen när man promenerar då kroppens glykogen depåer (kolhydrater) är låga vilka de är efter en nattsömn eftersom man inte ätit något under ca 8 timmar. Detta innebär att du förbränner mer från fettdepåerna och din förbränning blir lite extra. Det är dock viktigt att dricka ett storglas med vatten innan man ger sig i väg för att inte blir uttorkad. Dessutom är det bra om man intar 20 gram protein ca 30 minuter innan man påbörjar promenaden för att minska risken för muskelnedbrytning, det är ju inte musklerna vi vill bli av med utan med fettet. En del hävdar att fettförbränningen ökar något om man även dricker en kopp med kaffe. Ett tips är att spara lite kaffe från dagen innan och blanda en liten drink med 1,5 dl kaffe och 1,5 dl mjölk (mini eller lätt) med 20 gram protein pulver som finns att köpa på hälsokost eller via nätet på tex. Gymgrossisten. Jag tycker även att jag blir piggare, trots att jag stiger upp en timme tidigare, och orkar mer under dagen när jag tagit min morgonpromenad. Man skall dock tänka på att inte promenera innan frukost varje dag för att inte insulinkänsligheten ska sjunka. Ett tips är att ta morgonpromenader varannan dag. Många hävdar att fettförbränningen bara ökar marginellt vid morgonpromenader och att det inte spelar någon roll vilken tid på dagen som man promenerar. Jag tror inte heller att det är så stor skillnad men det fungerar för mig och jag trivs med att promenera på morgonen och får bara positiva effekter av det.   

Styrketräning.
Jag upptäckte fördelarna med styrketräning för fem år sedan och kommer nog aldrig att sluta med det.  Bästa medlet för viktnedgång och ökad förbränning är styrketräning. Styrketräningen gör att musklerna fortsätter att förbränna även efter avslutat träningspass. Jag har styrketränat regelbundet i fem år 3-4 dagar i veckan (förutom under semester som ni redan förstått ….) kombinerat med promenader och konditionsträning 1-2 ggr i veckan. Mina styrkepass blir aldrig längre än 1 timme, oftast 45 minuter eftersom att jag delar upp kroppen och tränar 2-3 olika muskelgrupper under ett pass. Det blir ganska mycket träning kanske de flesta tycker men jag älskar det och känner när jag inte har tränat på ett par veckor att jag inte mår bra och saknar känslan som infinner sig under och efter ett pass. Jag tycker självklart inte att alla skall eller behöver vara lika träningstokiga som mig, men jag rekommenderar styrketräning minst vid 2 tillfällen i veckan, dela upp kroppen på två pass och kör minst ett konditionspass per vecka. 

Nu blev det mycket tjat om vikt, förbränning, träning etc, men så har jag ju också utgett mig för att vara mkfitness… och träning och kost är mina största fritidsintressen så jag kommer att fortsätta tjata om det, de som vill läser, ni andra låter bli. Jag kommer att fortsätta skriva om mitt träningsupplägg, om min kost och ge er tips och råd kring träning och kost. Var beredd på att  det kommer att bli extra mycket nu då jag är taggad och saknat mitt träningsliv under de veckor då jag levt som en riktig slacker.   

Jag har så mycket mer jag vill skriva om, jag har ju inte fått blogga på närmare tre veckor. Men jag får fortsätta i morgon så att de som orkat läsa ända hit inte somnar.  Jag skall även lägga ut lite bilder och berätta hur mk haft det under jul och nyårshelgen…det har hänt fler saker än att hon gått upp 5 kilo…. 

I´m back./mk  

Dagens tanke:
Var modig.

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag borde kanske hänga på träningen, se din blogg som en inspirationskälla. Vi avslutade vår julledighet med maginflensa så vips försvann de där kilona. Kram

2007-01-07 @ 17:47:54
Postat av: Erica

Hej! Har du märkt hur Google-annonserna anpassar sig efter det man skriver om i bloggen? På min blogg finns annonser om graviditetstest och torr hy och på din blogg finns annonser om viktkontrolltips och kosttillskott, hehe.
Jag är hemma från jobbet (förkyld) och tänker den här gången inte gå tillbaka för tidigt så att jag smittar någon och själv får dras med förkylningen i all evighet. Nej, nu skall här vilas ut ordentligt... :) Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback