Vår dotter.

Vår dotter är två år och fem månader och varje dag tillsammans med henne är en gåva. Hon är så otroligt rolig, klok, underhållande, gullig osv. Ja, alla ni som själva har barn vet vad jag menar. Det går liksom inte att förklara känslorna som man som förälder känner för sitt barn. Min dotter är den största lyckan i mitt liv och hon gör varje dag speciell. Det kommer så många roliga funderingar och frågor från henne. Jag blir varje dag överraskad av hur smart hon är.

 


Här kommer några axplock av hennes frågor och funderingar.


  

2 januari 2007 klockan 02.30.

Vi har åkt från Sävast till New Mill och när jag lyfter ut henne ur bilen vaknar hon.

 Jag: Nu är vi hemma i Nykvarn igen, älskling.
Dottern: Men var är snön, mamma?
Jag: Tyvärr finns det ingen snö här, vi får hoppas att det kommer sen.
Dottern: Hm, vi köpa snö mamma! 


Vid middagsbordet i fredags.

Dottern har börjat bli medveten om syskon och vad det är för något.

Dottern: Mamma, vad heter mina syskon och bjöder (bröder)?

Jag: Du har inga syskon lilla vän.

Dottern ser ledsen ut och jag och maken försöker säga något bra i stil med att hon skall få ett syskon och att hon kommer att vara 4 år då.

Dottern ser genast gladare ut och säger: ja, när jag vjuxen (vuxen) då jag syskon och bjöder. 


I morse när jag skulle klä på mig.

Dottern tar up min bh som jag tappat på golvet och skall ge den till mig.

Dottern: Mamma, köpa en sån liten till mig.
Jag: Vad menar du, en bh?
Dottern: Ja, jag ha en sån, jag måste de, mamma. 


I kväll när jag skall ut på promenad och byter byxor, jag har stringtrosor på mig.

Dottern: Har du ritat på jumpan (rumpan)?

Jag: Funderar, hm har jag fått bristningar eller var menar hon??? Nej mamma har inte ritat vad menar du?Dottern drar i min string och säger här mamma, du ritat.

Jag inser att det är stringen hon menar.


 

I dag har hon varit hos tandläkaren för första gången. Vi hade noga förberett henne på besöket hos Gertrud, som tandläkaren heter. Hon har pratat om tandläkaren i en veckas tid och varje gång frågat mamma vad hette tjejen? När jag frågat vem hon menar har hon sagt min tandläkare. Tjejen, roligt för att Gertrud visade sig vara 55 +. Besöket gick hur bra som helst, dottern gapade så mycket hon bara kunde och på frågorna om godis sa hon att hon äter godis på lördagar och på fråga vad hon dricker när hon är törstig svarade hon vatten. 500 poäng till dottern för rätt svar.


 

I dag har jag avverkat två promenader, morgon och kväll. Blev glad i morse när jag såg att blåsten hade lättat och jag kunde gå min morgonpromenad utan att blåsa bort. Jag har lite träningsvärk i mina höfter idag. Jag körde ett intervallpass på löpbandet i går efter mitt styrketräningspass, bröst och axlar. Det är bra att köra lite intervaller då och då för att öka uthålligheten och samtidigt få lite skjuts i fettförbränningen. Jag kör ganska korta intervallpass på ca 30 minuter. Ordentlig uppvärmning i 5 minuter, intervaller i 20 minuter och nedvarvning i 5 minuter. Jag brukar variera hur låga varje intervall är, men i går körde jag en minut snabblöpning och återhämtning i 30 sekunder, då jag går eller springer långsamt. De två sista intervallerna brukar jag göra dubbelt så långt och lite snabbare. I går låg intervallerna på en hastighet av 12,7 till 13,4 km/h. Jag har tidigare haft problem med inflammation i min vänstra höft och jag har fått det när jag löptränat för mycket. Det är en utav anledningarna till att jag började styrketräna mer. Innan jag började med styrketräning löptränade jag mest men tillslut blev jag less på att alltid ha ont i höften och vara tvungen till vila med jämna mellan rum. Sedan jag la min ”löparkarriär” på hyllan har höfterna mått bättre dock får jag lite känningar när jag kört mina intervallpass.


Jag vet att jag tidigare har nämnt en kokbok som jag gillar, men den förtjänar att nämnas igen. Det är Fredrik Pauluns bok som han givit ut tillsammans med sin fru Karolina Paulun den heter Paulus GI-mat. Jag rekommenderar verkligen den boken till er som vill ha lite inspiration till att laga god och nyttig mat samtidigt som det är lätt lagat. Köp den och du kommer inte att bli besviken. I kväll har vi gjort en sallad med kyckling, marinerad med olja, citronsaft och kryddor, som vi grillade i ugnen, romansallad, majs, tomater, lök och pasta. Till det blandades en dressing med currypasta, vitlök, olivolja, salt och peppar. Hur enkelt och gott som helst, matlagning som varenda människa klarar av! Jag hör ofta att det är idéerna till vad man skall äta till middag som tryter och att det är svårt att veta vad man skall göra som är bra mat. Mitt tips för dessa problem är att köpa en bra kokbok med goda, nyttiga och lättlagade middagar, tex Pauluns GI-mat. 


/ till er tjänst, mkfitness


 
Dagens tanke:
Mycket handlar om beslutsamhet.

Kommentarer
Postat av: Erica

Nej, det är inte vi som skall gifta oss... ;) Det har vi inte råd med nu, hehe. Mycket nytt blir det i och med "bebben", men det är jättekul. Din dotter är så söt. Gillar speciellt det hon sade om att köpa snö!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback