Hindersprövning...

krävs när två människor skall ingå äktenskap. Jag tycker att det borde krävas hindersprövning för att få skaffa barn. I mitt arbete möter jag så många vuxna människor som aldrig borde ha skaffat barn, dessa borde ha ägnat sig åt att skaffa vandrandepinnar i stället. Det finns så många föräldrar som inte har förmåga att tillgodose sina barn de behov som barn har, såsom grundläggande omsorg (mat, sömn, hygien etc.), känslomässig tillgänglighet, trygghet, säkerhet, jag listan kan göras lång. Många av de som inte ens skulle skaffa ett barn, skaffar flera stycken och kan inte ta hand om ett enda! Det finns så många olika föräldratyper som jag möter i mitt arbete. utan rangordning så är de här tre de värsta jag vet just nu:

Föräldrar som bråkar om sitt/sina barn (vårdnadstvist).

Föräldrar som har behov av hjälp och stöd för att klara av sitt föräldraskap men som inte tar emot den hjälp som erbjuds av samhället. (Detta är de barn som hamnar mellan stolarna, dvs familjer där det är illa men inte så illa  att samhället kan ingripa med tvångsvård)

Föräldrar som avsäger sig sitt föräldraansvar när barnen är tonåringar och anser att socialtjänsten skall ta hand om barnen medan de själva inte skall behöva göra ett skit. (Dessa föräldrar har socialtjänsten oftast försökt att motivera i flera år att ta emot hjälp då det funnits ett stort behov av stöd men de har tackat nej. När sedan barnen är tonåringar och börjat med droger, kriminalitet, rymma etc, då anser föräldrarna att det är socialtjänstens ansvar!!)

Fan jag måste bara ta upp en föräldrakategori till

Föräldrar som brukar våld i hemmet. (Barn som bevittnar våld i hemmet. Hur ofta säger inte dessa föräldrar ja men jag/ han har aldrig rört barnen... Det är forskningbaserat att barn som bevittnar våld i hemmet far riktigt illa och behöver mycket stöd)

Jag måste nog förtydliga mig inser jag nu. De föräldrar som slår sina barn, utnyttjar dem sexuellt etc tillhör ju såklart skaran av de värsta, värsta.

Det är så många medborgare i vårt land som inte vet hur mycket vi inom socialtjänsten arbetar skiten ur oss med att försöka göra situationen bättre för de barn som far illa i sina hemmiljöer. Hur ofta syns det inte i media att socialtjänsten gjorde inte sitt jobb... För er som inte vet hur det går till vill jag bara berätta att socialtjänsten gör ofta ett mycket bra arbete men det blir aldrig något förstasidesstoff, nej det låter det så här istället socialtjänsten omhändertog 2-åring för att modern värmde vällningen för varmt... Ni som är tillräckligt allmännbildade hoppas jag förstår att man inte kan omhänderta ett barn endast av den anledningen, det krävs mycket för att ett barn skall bli omhändertaget. Om ni frågar mig så tycker jag att det krävs för mycket och jag önskar att det skulle vara lättare för samhället att ingripa med tvångsvård. Då kanske vi skulle kunna hjälpa fler barn som far illa i sina hem.  Sedan vill jag bara skriva om den arbetsbelastning som råder på de flesta socialtjänster runt om i vårt land. Anmälningarna till oss har under ett år typ ökat med det dubbla, våra placeringskostnader har ökat med det tredubbla, tror ni att vi fått dubbelt så mycket personal? Nej. Tror ni att vi fått någon löneökning för förra året ännu? Nej. (skulle vart klart innan 30 april och vi har just  nu påbörjat lönesamtal). Jag undrar hur insatta våra högsta politiker egentligen är i vårt arbete? Enligt min mening vet de alldeles för lite, men en jävla massa pengar tjänar de i alla fall.

/mk

Kommentarer
Postat av: Spaggl

... och just därför beundrar jag alla er som jobbar inom socialtjänsten! /Sarah


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback