Matlagningshelg...

I dag har jag varit så där superduktig som bara jag kan....   Jag har lagt massor med matlådor och bakat ett supergott bröd som passar lika bra till frukost som till sopplunchen, jag kan verkligen rekommendera er att baka det. Här följer receptet på brödet + en lasagne som jag lagat idag.

Blåbärslimpa (1 limpa)
2 dl fiberhavregryn
6 ½ dl dinkelmjöl, fullkorn
½ dl vetegroddar
1 dl torkade katrinplommon, strimlade
1 dl hackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 msk kanel
2 tsk salt
4 dl mild lättyoghurt
1 dl blåbär
2 msk flytande honung
1 msk olivolja'

Börja med att sätta ugnen på 175 grader och blanda samtliga torra ingredienser. Rör sedan ned yoghurt, blåbär, honung och oljan. Arbeta till en kletig och väl sammansatt deg. Smörj en limpform med lite olivolja och lägg ner degen. Grädda brödet längst ned i ugnen i ca 1 ½ timme.

Receptet kommer från Kostrådgivarnens kokbok (Nina Ahlm).


Fullkornslasagne med spenat och nötter, 4 portioner

1 gul lök
3 Vitlöksklyftor
400 g bladspenat
(jag tog 650 g)
1 dl crème fraiche (jag tog 1, 5 dl)
2 dl vatten
salt och peppar
400 g keso
(jag tog 600 g)
2 dl vatten
50 g rostade pinjenötter
fullkornslasagneplattor

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka löken och vitlöken, fräs tillsammans med spenaten i lite olja. Tillsätt crème fraiche, vatten, salt och peppar. Mixa keson med vatten, smaka av med salt och peppar. Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna. Smörj en ugnsfast form och varva spenatröran, kesoröran, pinjenötter och lasagneplattor där i. Avsluta med kesoröra och strö över lite riven ost. Låt stå i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Servera lasagnen med en vitkålsallad med vinäger.

Mmmmm mycket god blev den.

Receptet kommer från Klaras goda GI-dagar (Klara och Hans Desser)


I morgon fortsätter mat- och bakhelgen.

Vi har fått den första snön här i NewMill. Inte för att jag är någon snö eller vinter fantast men jag måste erkänna att det ser trevligare ut med lite snö som lyser upp. Sista tiden har det regnat nästan varje dag här och då föredrar jag snö. Jag hoppas nästan att det kommer lite till så att jag och Alva kan åka lite pulka och bob.

I dag har jag och Alva varit på lunchdate med Malin och Hampus, vi brukar göra det ganska ofta. Det är Nancys som gäller men jag tror snart vi måste välja ett annat hak för det passar inte för en treåring som Alva. Alla ni som vet hur det ser ut på Nancys förstår mig nog. Hon har liksom inte ro att sitta still mer än 5 minuter, sedan börjar hon springa in i alla affärer runt om kring, klättra i skyltfönster, hänga på larmställningar etc. Make Up Store ligger bra till.... hon går in dit och där känner personalen igen henne, hur nu det kan komma sig??? Inte har väl hennes mamma handlat där förr... Hon går iaf dit och ber om att få glitter och smink!!! Hon fick inget smink i dag i stället köpte jag en mysse och bysse till henne på Åhléns. Hon är galen i allt som har med Astrid Lindgren att göra och framförallt Emil i Lönneberga. Tvättstugan är hennes snickarbod och hon sitter inne i torkskåpet och täljer. Nu går hon runt och säger pang med sin bysse och tar av sig myssen som Emil gör då han får pengar i den för att öppna grindar.

Vi köpte också en present till maken eftersom att det är farsdag i morgon men han fick den reda i dag. Jag kunde inte hålla mig att ge honom den. Han fick en pikétröja. Vi köpte också en pyjamas och en kläddress till bebisen. Dressen var hur söt som helst, ska knäppa kort i morgon och lägga ut så att ni får se den. Alva fick också en dress. Och kan ni tänka er, mk köpte inget åt sig själv, rita ett kors i taket. Nej fan, nu ljuger jag. Jag köpte ju ett halsband på Åhléns, men det var så lite och billigt så det räkna ändå inte. 

/mk


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback