Pulsbaseradträning.

Jag har haft pulsklocka i flera år nu men aldrig riktigt använt den som den egentligen är till att användas för. Dvs. att springa i rätt pulszon beroende på syfte med passet. Jag har känt att jag stagnerat lite i min utveckling och förbättrar inte km-tiderna trots att jag tränar flera dagar i veckan. Jag är ganska övertygad om att det är pga. att jag bara springer och springer på utan vidare eftertanke. Springer i för högt tempo i varje pass och är på snudda att bli övertränad.

Förra veckan när barnen hade somnat och jag själv inte kunde somna plöjde jag igenom Camilla Porsmans bok Pulsträning. Jag har räknat ut min puls i de fem olika pulszonerna och igår var första passet då jag verkligen sprang inom rätt pulszon. På schemat stod långdistans och då skall man ligga inom pulszon två. Enligt min uträkning (som inte blir exakt eftersom att jag inte gjort ett riktigt maxpulstest men jag vet ungefär vad min maxpuls är) skall jag ligga mellan 138- 153 i puls inom zon två. Jag ställde in min pulsklocka inom det spannet och slog på pipljudet så att om jag inte är inom rätt pulszon börjar klockan pipa.

För mig är det en konst att ligga rätt i puls. Jag vill gärna höja tempot, då jag tycker att det går för långsamt, men då piper klockan med en gång. Jag fick kämpa för att hålla ett lägre tempo och för att vara inom rätt pulszon. Dock var det ett helt underbart pass, trots att jag sprang 14 km. Känslan var att jag hade kunnat springa flera km till eftersom att jag inte toksprungit. Medelpulsen blev prick 153. Km-tiden blev dock rejält högre än var jag brukar ligga men nu skall jag på inrådan av Camilla Porsman inte stirra mig blind på km-tiden utan fokusera på rätt pulszon för att få ut de mesta av träningen. Hon skriver att de allra flesta löptränar men allt för högt tempo under varje pass och det utvecklar inte förmågan att springa fortare, snarare tvärtom. Jag tror verkligen hon har rätt eftersom att jag känner att min utveckling inte går framåt på samma sätt som den gjorde när jag började löpträna efter graviditeten.

På morgondagens schema står intervallträning och då skall jag ligga inom pulszon 4 som för mig är 166- 180. Sen blir det två pass torsdag och fredag men två medeldistanspass och inom pulszon tre (där de flesta pass ligger) för mig är det 153-166.

mk loves löpning.

/mk


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback