Harmoni.

mk mår bra just nu. Familjelivet flyter på bra. Vi har fått in rutiner på den lilla tjejen. Vi har tagit i med hårdhandskarna med den stora tjejen, sedan förra veckans antiklimax. Läs, regler, konsekvens, morötter, inte mutor, beröm vid rätt tillfälle, stå på oss med vad som bestämt etc, etc. Hon mår mycket bättre och mamman mår också mycket bättre. Jag och maken pratade mycket under hans ledighet förra veckan. Verkligen pratade, om oss, inte bara om våra barn Alva och Agnes. Var är vi, vart är vi på väg, vad vill vi, med oss? Känns skönt, var behövligt, för oss.

Jag ångrar inte en sekund att jag slutade amma. I efterhand kan jag inte förstå varför jag inte slutade mycket tidigare. Min kropp och knopp blir konstig av alla hormoner. Jag känner mig gladare, tryggare och lyckligare sedan amningshormonerna lämnat kroppen. Vidare är det så skönt att bara kunna åka i väg hemifrån när jag vill och när jag har lust, inte behöva anpassa tiderna efter Agnes mattider. Jag behöver egentid för att må bra, få vara mk, ensam utan barn ibland. Och då blir jag en bättre mamma också.

I kväll har jag varit på ett spinningpass, första sedan jag var gravid. Det var superskoj och jobbigt. Jag och maken avlöste varandra i dörren innan han gick till arbetet. Vi hann puss varandra och räcka över bilnyckeln. Min make är världens bästa pappa.

/mk

Kommentarer
Postat av: sus

Skönt att det finns fler som jag; mår bäst och är bäst mamma om man får ta hand om sig själv alldeles ensam ibland.

2008-09-11 @ 09:37:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback