Lite mer träning och BVC-besök.

Pratade just i telefon med en mycket god vän till mig som precis hade läst min blogg. Hon tyckte att det var tråkigt när jag bara skriver om min träning, hon ville inte alls läsa om min träning. Så bara därför kommer ännu mer om den nu.

Sprang som sagt ett kortare, lugnare pass i dag på ca 6 km. Sprang ute för första gången sedan fredag förra veckan, lovely. Börjar bli less på att bara springa inne på löpbandet, så otroligt enformigt och låååång tråkigt. Men, men thats life. Underlaget var inte det bästa i dag heller men eftersom att det var ett lungt pass gick det bra ändå. Kände mig ganska pigg i kroppen med tanke på  mitt hårda pass i går. Dock är jag trött nu och har starka planer på att göra en supertidig kväll.

I dag har vi varit på 1-årskontroll med Agnes. BVC-sköterskan som vägde och mätte Agnes frågade om hon var en pojke? (Inte den sköterskan som vi träffat tidigare). Agnes hade på sig ett par snickarbyxor och en svart body med ugglor i olika färger på (från Kapphal). Sköterskan sa ngt. i stil med att det är vanligare att pojkar har snickarbyxor... Men sedan sa hon att Agnes verkligen så flickig ut i ansiktet... Jag trodde att man kunde ha snickarbyxor på flickor också:).

Agnes blev godkänd på läkarebesöket och fick av BVC-sköterskan två sprutor. Den ena gjorde ont och lillgrynet blev ledsen. I dag vägde Agnes 9060 gram och var 73 cm. När Alva var 1 år vägde hon 8350 gram och var 73 cm. Nästan precis 700 gram mindre och det är också den vikt som skillde dem åt vid födseln. Alva vägde 2690 gram och Agnes 3415 gram. Alva är mer lik sin pappa i kroppsformen och Agnes blir nog mer lik mig.

I dag kollade jag lite i Alvas första året bok och insåg att vi var mycket hurtigare med att lära Alva saker. Som tex. att äta själv och dricka ur mugg. Något sådant har vi inte börjat träna med Agnes ännu. Alva kunde också vid 1 års ålder säga både mamma och pappa, hej och hej då, obehindrat. Visst kan Agnes säga ngt. som liknar mamma och pappa men inte så där klockrent. Men det är inte rättvist att jämföra ngt. annat barn med Alvas språkutveckling eftersom att hon var jättetidig med att prata och ha ett stort ordförråd. Jag kommer ihåg, att redan vid första utvecklingssamtalet på förskolan var personalen häpna av hur bra hon pratade och att hon kunde använda så svåra ord och förstå vad de betyder. Det är roligt att se hur olika de redan är varandra och det skall bli roligare ju äldre de blir. Mina älskade flickor, kärleken är så stor.

/mk

Kommentarer
Postat av: sus

Ja visst är det konstigt med barn nr 2. Har precis samma erfarenhet här hemma. Nr 2 behöver ju inte vara så påhittig och aktiv för nr 1 underhåller ju hela tiden.....BVC har jag tyvärr inga positiva erfarenheter av så jag är inte förvånad av kommentaren. By the way,jag satte rosa på killarna för att det störde andra, typiskt mig.

Tack för de söta orden i min blogg, de behövde jag - är tydligen för långsam då jag springer eftersom jag kan prata i telefonen samtidigt, FNISS

kramis

Postat av: Fialisalind

Hej där! Vi har också varit på 1 års kontroll o Axel väger 10430 o är 79 cm lång. Han kryper än så länge men har dragit sig upp mot rumsbordet ett par gånger nu. Tänk vad olika de kan vara de små liven, född på samma dag o allt! Hälsa familjen. Kram Fialisalind

2009-01-31 @ 21:00:08
Postat av: Fialisalind

förresten...har läst din blogg så pass många gånger nu så att jag FAKTISKT BÖRJAR FUNDERA på att börja träna lite :), börja fundera på det alltså! Har blivit LITE inspirerad men jag tror att jag tar ner det ett par nivåer ;) kram

2009-01-31 @ 21:04:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback